Sprawdzian szóstoklasisty
2012-04-05
We wtorek, 3 kwietnia 2012 roku, 21 uczniów naszej szkoły, pisało test, mający sprawdzić wiedzę zdobytą w okresie sześciu lat nauki. Pisanie sprawdzianu było obowiązkiem każdego ucznia i jednym z kilku warunków ukończenia szkoły podstawowej. Przez 60 minut wszyscy uczniowie w kraju pisali taki sam test.
Test albo inaczej sprawdzian, zwany kompetencyjnym, miał na celu skontrolować zarówno wiedzę ucznia, jak i jego umiejętności. Miał też ocenić w jakim stopniu uczeń opanował umiejętności czytania i pisania, liczenia, rozumowania i korzystania z informacji oraz wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce.
Każdy szóstoklasista, piszący test, musiał wykazać się wiedzą i umiejętnościami ze wszystkich przedmiotów nauczania. I nie chodziło o to, aby zaprezentować wiedzę książkową, czy encyklopedyczną, lecz o odpowiednie praktyczne wykorzystanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez sześć lat nauki szkolnej. Wyniki sprawdzianu będą między innymi pomocne nauczycielom w gimnazjum, którzy powinni dostosować program nauczania do realnych umiejętności i wiedzy uczniów po "podstawówce".
Spośród 20 tzw. zadań zamkniętych, trzeba było wybrać i wskazać prawidłową odpowiedź. Zadania odnosiły się do cytowanych tekstów. A teksty dotyczyły m.in. wiersza Leopolda Staffa "Burza nocna", filmów braci Lumiere i wspomnianych początków kina. Twórcy testów zaproponowali też uczniom zadania sprawdzające znajomość państw leżących nad Bałtykiem oraz umiejętność rozwiązywania zadań z geometrii.
Oprócz zadań zamkniętych, były także zadania otwarte. Szóstoklasista musiał napisać odpowiedź na zadane pytanie, które wymaga znajomości podstaw matematyki i myślenia. Chodziło m.in. o to, aby obliczyć, ile trwało skanowanie jednej strony tekstu, jeżeli wiadomo ile trwa skanowanie kilkudziesięciu stron. Uczeń musiał również wykazać się umiejętnością pisania tekstów na określony temat. Należało napisać dwa teksty własne, w oparciu o zamieszczone rysunki. Napisać prostą instrukcję przygotowania czekolady do picia oraz krótkie opowiadanie o kimś, kto zrobił miłą niespodziankę swoim domownikom.
Sprawdzian szóstoklasistów, był pierwszym poważnym egzaminem 13-latków w życiu. Pod tym względem oraz pod tym, że nie można go nie zdać stanowił swoją wyjątkowość. Wynik testu ma być istotną informacją dla uczniów, rodziców i nauczycieli gimnazjum. Ma odzwierciedlić szkolne braki, zaległości i potrzeby ich nadrobienia. Nauczycielom gimnazjum ma wskazać, nad czym szczególnie muszą pracować, aby po kolejnych trzech latach nauki w gimnazjum ich absolwenci mogli bez problemu dostać się do wymarzonej szkoły średniej. Wyniki sprawdzianu szkoły poznają 22 czerwca br.